Kącik logopedyczny

SEPLENIENIE – GŁOSKA „SZ”

Przy  wymowie głoski SZ język znajduje się za górnymi zębami (za wałkiem dziąsłowym), boki języka dotykają górnych zębów i dziąseł. Dziecko powinno umieć przykleić język do podniebienia twardego! Szczelina powstaje między wałkiem dziąsłowym a czubkiem języka. Zęby są zwarte, wargi lekko wysunięte do przodu (jak przy całusku).Błędem jest rozciąganie warg.
SZ pojawia się zwykle około 4-5 roku życia. Jeżeli dziecko sepleni w wieku szkolnym, przyczyn tego stanu rzeczy należy upatrywać głównie w małej sprawności narządów artykulacyjnych (języka i warg). Seplenienie może występować u dzieci z uszkodzeniem słuchu a także u uczniów z grupy ryzyka dysleksji związanej z funkcjonowaniem percepcji słuchowej (głównie z zaburzeniami słuchu fonematycznego).
Ćwiczenia wzmacniamy różnymi formami aktywności dziecka, na przykład ćwicząc głoskę SZ, możemy polecić dzieciom rysowanie szafy, wieszaka, koszyka, szkoły, szklanki itp. Mogą wycinać, lepić z plasteliny lub …rozwiązywać ZAGADKI. Miłej zabawy!
 
MATERIAŁY DO PRACY

 

ZASTOSOWANIE ĆWICZEŃ METAFONOLOGICZNYCH W TERAPII DZIECKA

Z TRUDNOŚCIAMI W CZYTANIU

            Funkcje psychiczne, które leżą u podstaw czytania i pisania, rozwijają się w określonym tempie i rytmie, a więc możliwości uczenia się nie są jednakowe u wszystkich dzieci. W odniesieniu do grupy uczniów, którym opanowanie umiejętności czytania i pisania sprawia szczególne trudności, należy podjąć specjalne działania pedagogiczne (terapia logopedyczna i pedagogiczna). W pracy z dziećmi z zaburzeniami percepcji słuchowej, u których wystąpiły trudności w nauce czytania, warto zastosować ćwiczenia metafonologiczne.

PRZECZYTAJ:

https://logopeda.org.pl/publikacja.php?id=20

 

ZBIÓR ĆWICZEŃ METAFONOLOGICZNYCH

            Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym uwielbiają zabawy językowe. Przedstawiony zbiór ćwiczeń można wykorzystywać w pracy z dziećmi z zaburzeniami percepcji słuchowej oraz niższą sprawnością językową. Listę wyrazów należy zmieniać, dopasowując ją do wieku, możliwości i zainteresowań uczniów.

            Ćwiczenia zostały ułożone według stopnia trudności – kolejne zabawy językowe były trudniejsze od poprzednich. Staranne wykonanie początkowych ćwiczeń (bez nadmiernego pośpiechu) ma według mnie decydujące znaczenie w osiągnięciu przez dzieci sukcesu na kolejnych zajęciach. Miłej zabawy!

PRZECZYTAJ:

https://logopeda.org.pl/publikacja.php?id=22

SP nr 81 im. Wandy Rutkiewicz

ul. Jastrzębia 26, 53-148 Wrocław, dolnośląskie